20.19 - sjukt god morotskaka!!

Smeten till "kakan"
2 ägg
3dl strösocker
3dl rivna morötter (ca tre stycken)
1dl rapsolja
1tsk bakpulver
1tsk bikarbonat
1tsk kanel
1tsk salt
3dl vetemjöl

Glasyren
50gram smör, mjukt
100gram phiadelphiaost
2dl florsocker
1msk citronsaft

Gör såhär:
1. Värm ugnen till 175grader. Smöra en form, ca 24cm i diameter.
2. Vispa äggen pösiga tillsammans med sockret.
Tillsätt sedan de rivna morötterna och rapsoljan och blanda.
Blanda sedan bakpulver, bikarbonat, kanel och salt med mjölet i en egen skål. Och blanda sedan ner det i smeten.
3. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 60min.
4. Rör under tiden alla ingredienser till glasyren till en jämn smet. Bred sedan ut den över kakan när den har svalnat.

Jag brukar ställa in den i kylen under tiden kakan är i ugnen, den får en godare konsistens då. Och sedan brukar jag låta den stå inne i kylen när jag brett på glasyren också, den är mycket godare kall! Man kan också toppa den med lite apelsin, lime, hallon, morötter eller physalis. Det är supergott!

Bilden lånad från google.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mitt namn är Amanda Sten, 19 år och kommer ifrån Dalarna. Tog studenten sommaren 2014 och jobbar nu som bartender, men söker heltidsjobb och letar lägenhet tillsammans med min pojkvän. I min blogg får ni följa mig i min vardag gällande jobb, tankar, vardagssysslor etc. Skriver när jag har lust, som en dagbok för mig själv men också för dem som vill läsa om en helt vanlig tjej. Kul att just du hittat hit! Kram.

RSS 2.0