21.25 - orden flödar

För varje dag som går, tar jag mig ett steg närmare “vuxenlivet”, samtidigt som jag tar ett steg längre bort från min tid som ungdomslivet och barnlivet. Om bara några få veckor är det dags att göra mitt första "stora" val i livet. Gymnasievalet. Herregud så mycket tankar som flyger runt i huvudet. Jag är så jävla glad att min tid på Gylle och min tid på högstadiet snart är över, och jag änltigen ska få göra något jag vill hålla på med, samtidigt som det känns hemskt att lämna mina "kompisar" som jag gått med i (vissa) tio år, kommer jag aldrig mer att träffa.

Jag vet precis hur jag vill göra med mitt liv. Jag vet vad jag vill bli, jag vet vad jag vill göra och inte göra. Men trots det är jag bara 15 år, (blir 16 i år) och det jag vill jobba med nu kommer jag förmodligen inte vilja jobba med om ca 20-30år. Men jag brukar försöka tänka så att hur många är det egentligen som jobbar med det program som dom gick på gymnasiet när dom är ca 30-50år liksom? Det är inte många. Och om du då ska gå en gymnasielinje som du tror att du kommer ha nytta av längre fram i livet, men som du inte gillar nu, kommer det förmodligen inte gå bra alls. Du kommer tröttna och tycka allt bara är skit. Du kanske inte får dom resultat du vill ha, och som du kanske skulle fått om du hade följt din vilja som du har nu, för du kan ju trots allt plugga vidare senare!

Jag har valt att ta gymnasievalet som - Vad är det jag vill göra nu. Inte om 10-20år. Utan vad skulle jag vilja göra nu en månda morgon klockan åtta? (som Blondinbella brukar säga.) Man ska absolut inte välja något bara för att kompisen ska välja det, eller för att mamma eller pappa tycker det. Man ska känna efter själv, vad är det jag vill göra med mitt liv? För trots allt är det inte kompisen, mamma eller pappa som ska gå upp den där måndagmorgonen klockan åtta. Utan det är just du.

Gör det du själv känner för, för det är ju faktiskt du som ska göra det! Våga stå för vad du tycker, och gör det som känns bäst. Lita på magkänslan.

Kommentarer
Postat av: Sarah Andersson

väldigt bra skrivet!

2011-01-14 @ 16:43:28
URL: http://saries.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mitt namn är Amanda Sten, 19 år och kommer ifrån Dalarna. Tog studenten sommaren 2014 och jobbar nu som bartender, men söker heltidsjobb och letar lägenhet tillsammans med min pojkvän. I min blogg får ni följa mig i min vardag gällande jobb, tankar, vardagssysslor etc. Skriver när jag har lust, som en dagbok för mig själv men också för dem som vill läsa om en helt vanlig tjej. Kul att just du hittat hit! Kram.

RSS 2.0