16.04 - cheesecake med passionsfrukt!


Bild lånad från recept.nu
Ingredienser

Kakbotten
15 15 st digestivekex
75 75 g smör eller margarin

Fyllning
4 4 st gelatinblad
2 2 st ägg
400 400 g philadelphiaost
2 2 dl crème fraiche
1.5 1.5 dl socker
1 1 tsk vaniljsocker
1 1 st citron, rivet skal och saft

Glasyr
1 1 st gelatinblad
1 1 msk socker
4 4 msk vatten
4 4 st passionsfrukter

Gör så här

1. Botten
Krossa kexen fint.

2. Smält smöret.

3. Blanda ihop och tryck sedan ut smulorna i rund form med avtagbar botten.

4. Ställ i kylen.

5. Fyllning
Lägg 4 gelatinblad i kallt vatten ca 5 minuter.

6. Dela äggen i gulor och vitor.

7. Blanda gulor, ost, crème fraiche, socker, vaniljsocker och citronskal till en slät smet.

8. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i smeten.

9. Värm citronsaften i en kastrull och tag sen av den från värmen.

10. Krama ur gelatinbladen och låt dem sedan smälta i citronsaften.

11. Låt blandningen svalna något innan den försiktigt hälls ner i ostsmeten under omrörning.

12. Häll blandningen över kakbotten och ställ åter in i kylen, minst en timme.

13. Glasyr
Blötlägg gelatinet i kallt vatten ca 5 minuter.

14. Hetta upp socker och vatten i en kastrull.

15. Krama ur gelatinbladet och låt det sedan smälta i sockerlösningen.

16. Skrapa ur passionsfrukterna ner i sockerlösningen och rör om.

17. Låt svalna.

18. Häll över fyllningen på kakan försiktigt.

19. Låt stelna i kyl i minst en timme.

 

Resultat; Den vart super god! Jag är en sucker för cheesecake, men denna var nog topp 2. Jag gillar att det söta bryts av lite av citronen och den syrliga passionsfrukten! Var noga att röra ur alla klumpar till smeten, om ni inte gör det får ni inte den dära härliga "lena" smaken. Och kom ihåg att få den vita smeten jämn upptill!!!!! Annars rinner "toppingen" åt ena sidan.

Denna kaka får 9/10 från mig. Jag gillar den starkt! Ni borde absolut prova den!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mitt namn är Amanda Sten, 19 år och kommer ifrån Dalarna. Tog studenten sommaren 2014 och jobbar nu som bartender, men söker heltidsjobb och letar lägenhet tillsammans med min pojkvän. I min blogg får ni följa mig i min vardag gällande jobb, tankar, vardagssysslor etc. Skriver när jag har lust, som en dagbok för mig själv men också för dem som vill läsa om en helt vanlig tjej. Kul att just du hittat hit! Kram.

RSS 2.0